Followers

Wednesday, July 27, 2011

Sikap Orang Melayu Zaman Sekarang

sikap orang melayu sekarang memang tak elok...macam2 aku da tengok perangai orang melayu nie...aku bukan nak cakap kat semua la..tapi ada segelintir masyarakat melayu tu memang membuatkan orang menyampah...sikap2

1. Buruk sangka
2. Pentingkan diri sendiri
3. Tikam belakang
4. Mengumpat (hehehe..sape tak penah kan)
5. Tak hormat antara satu sama lain
6. dan lain2 lagi...

yang membuatkan kaum2 lain kat dunia (kan orang melayu ada kat mane2 je sekarang) nie pandang serong kat masyarakat melayu. sebagai contoh..pengalaman saya sendiri..

kejadian nie berlaku pada jun 2008...memang aku ingat lagi sebab time tu baru masuk UITM untuk program diploma..nak dijadikan cerita beberapa minggu sebelom hari pendaftaran tu atas kehendak-Nya ak excident ondaway balik umah lpas antakan barang kat bapak aku kat skola dia..tak da teruk sangat tapi masok bilik operation jugak.. maka tiba hari pendaftaran tu pegi la aku ngan family ak untuk daftarkan aku kn...pegi ngan ibu jari kaki kanan aku berbalut, kaki tu tengah bengkak2 lg..time daftar tu ada la staff yang nampak keadaan aku tu so dia bagi la aku daftar dulu...dapat kunci bilik, baju batik pe sume pe lg, masok bilik letak barang2 pe bnde la..tak lame lepas tu sampai la rumet aku sorang ngn parent dia..budak selangor..so, sembang2 la parent aku ngn parent dia..bapak aku pown story la psl aku excident tu...then tak lame lpas tu bleh plak pak cik tu a.k.a bapak rumet aku tu pegi tanya balek..soalan dia berbunyi begini :

bapak rumet ak : nie betol excident ke mat rempit nie???
(ngan expresi muka yang menunjukkan dia tak percaya sambil2 tengok muka aku)

wah2..memang meremang bulu roma aku time tu..naseb baek la aku nie budak baek (hehehe)..cube la fikirkan..kalau aku excident time tengah merempit takkan la aku operate ibu jari kaki kanan aku je..msti la patah2 tangan, kaki, berbalut, bersimen..da cacat sket taw ibu jari kaki aku tu sekarang..tapi aku tak menyesal sebab aku excident time nak balik umah lpas antakan barang..keje baek kn...ngeh3...itu sume ketentuan dari Allah..tu aku cerita pasal buruk sangka...

nie pasal pentingkan diri sendiri pula...

sikap macam nie memang tiap2 hari aku tengok kat kampung aku sekarang nie..straight to da point..faham2 je la kan jalan2 dalam kampung nie sempit2 kan...ada satu simpang jalan nak masuk umah aku..depan simpang tu ada sebijik kedai kopi..part yang aku tak suka bila dorang pegi lepak2 kedai kopi tu dorang park kereta2 dorg suka2 hati ja macam jalan tu dorang punya..da la jalan tu memang da sempit..kiri kanan umah orang..adoooiiiii!!!!..memang bila aku nak kuar masuk je kne hati2 drive takot terlanggar kereta2 tu...memang pentingkan diri betol...da panjang da aku ceta nie...kalau ikutkan banyak lagi aku da tengok..ngan mencuri la..huh..

keh..kite story2 len kali plak..huhuhu..assalamulaikum..

p/s: aku bukan nak memburukkan nama melayu..tapi itu la hakikat...aku sendiri pun orang melayu jugak...cuma baiki2 la apa yang kurang tu...buang yang keruh ambil yang jernih..

No comments:

Post a Comment